بافت کرپ چیست؟
ظاهری بدون نظم و از نظر ساختاری ناروشن دارد بافت پارچه کرپ که از ترتیب نقشه های اساسی مشتق شده شامل
برجستگی و فرورفتگی های کوچک وبزرگی است دربافت کرپ از نخ های ظریف پرتاب و چندلا استفاده می شود که فقط
از مختصات این پارچه بوده و وجه تمایز آن بیشتر در این مورد است مصارف آن با مواد ابریشمی و پنبه ای به ویژه در البسه
بسیار زیاد است سطح این پارچه در نتیجه جهش و جمع شدگی نخ ها ناصاف و زبر و خشن به نظر می رسد کرپ تاری
کرپ پودی و کرپ متقارن از انواع بافت کرپ هستند.
بافت دانه گندمی:بافتی ترکیبی است ظاهر پارچه شبیه دانه های گندم است و علت نام گذاری به همین خاطر است.
بافت شبه توری:مشابه بافت دانه گندمی است و به علت میزان نفوذپذیری هوا و جذب آب و رطوبت در پارچه های
تنظیفی به کار میرود.بافت لانه زنبوری:درواقع همان بافت سرژه لوزی با مقداری تغییرات است این پارچه ضخیم پنبه ای
برای مناطق گرم کاربرد بیشتری دارد.بافت کرد:اگر لایه بافته شده از تافته به وسیله زیر ریزهای تاری یا پودی پوشانده
شود بافت کرد به وجود می آید.
بافت سرژه چیست؟
برای به وجود آوردن خطوط مایل در پارچه روش های مختلفی وجود دارد در بافت سرژه بدین ترتیب عمل می شود که اگر
علامتی در روی تار اول قرار داده شد همان علامت در روی تار دوم تکرار می شود با این تفاوت که نقطه شروع آن روی پود
بعدی است و نخ های بعدی نیز به همین ترتیب نسبت به نخ ماقبل خواهد بود و یا به عبارتی دیگر حرکت نقطه پیوستگی
یک وبه طرف بالا است بافت سرژه را بایدبر روی بیش ازدو نخ اجراء نمود تعداد نخ های تار و پود دریک سرژه منظم مساوی
است و جهت خطوط مایل در پارچه می توانند از راست به چپ و یا برعکس باشد.
جهت خطوط در پشت پارچه همیشه برعکس جهت خطوط روی پارچه است و همچنین موج زدگی نخ های تار و پود در
روی پارچه با موج زدگی نخ های پود و تار در پشت پارچه مطابقت دارد یعنی اگر در روی پارچه موج زدگی تار بیشتر باشد
در پشت پارچه به همان اندازه موج زدگی پود دیده می شود دارای خط هایی است که با سطح افق زاویه می سازد و در
پشت و روی پارچه ظاهر می شود برای بافت پارچه های پشمی و فاستونی کاربرد دارد بافت سرژه به نسبت بافت تافته
با در نظر گرفته ویژگی های ساختاری مشابه دارای نخ های شناور بلندتر بافت رفتگی کمتر و ساختار بازتری هستند.
بافت تافته چیست؟
رایج ترین وساده ترین نوع بافت است بافت تافته بوده که نخ های تار و پود به طور متناوب دریکدیگر درگیر میشوند سطح
پشت و رو پارچه یک شکل است بافت تافته دارای استحکام بالائی است اگرنخ های تار و پود از نظرضخامت و تعداد در
واحد طول یک اندازه باشند در این صورت هر دو گروه نخ های تار و پود به طور مساوی به دور هم خم می شوند پارچه ای
که با بافت تافته بافته شده باشدبیشترین استحکام را در بین پارچه ها دارا بوده چون میزان پیوستگی نخ در این نوع بافت
بیشتر از سایر بافت ها است و باعث محکم تر شدن پارچه نیز می گردد.
ازبافت تافته برای پارچه های محکمی مانند:چادر،پتو و انواع پارچه های متوسط حتی سبک نیزاستفاده می شود در این
بافت می توان از نخ های رنگی مختلف،نخ ها با ضخامت مختلف،نخ ها با جنس مختلف،نخ ها با تاب مختلف برای تولید
پارچه های متنوع استفاده نمود پارچه های سبک نظیر وال شیفون و ژورژت با این بافت تولید می شوند دامنه وسیعی از
بافت های مختلف تزئینی را می توان با بافت ساده تولید کرد نظیر راه راه،چهارخانه و یا شامل نخ های رنگی-فانتزی و....
انواع بافت های پارچه
در طراحی پارچه مهم ترین رکن بافت شناسی است هر منسوجی به جز منسوجات بی بافت بافتی مخصوص برای
خود را دارندکه بر اساس تعداد زیر و رو رفتن نخ های تار و پوددر پارچه است رفتار فیزیکی و مکانیکی پارچه از قبیل صافی
نرمی و سختی خصوصیاتی هستند که ماهیت پارچه را نشان می دهند ضریب اصطکاک به عنوان مشخصه سطح به کار
می رود و با آن می توان درجه زبری پارچه را تعیین نمود مهم ترین و پایه ای ترین بافت های نساجی شامل تافته،سرژه
ساتین و ریپس هستند.
پارچه های تاری-پودی متداول به وسیله در هم قرار گرفتن دو مجموعه نخ عمود بر هم ساخته می شوند نخ هایی که در
طول پارچه قرار گرفته اند تار warp or end و نخ هایی که در عرض پارچه قرار گرفته اند پود weft or picks نامیده میشوند
به تعداد نخ های تار و پود در واحد طول به ترتیب تراکم تار warp density و تراکم پود weft density گفته می شود در هم
قرار گرفتن نخ های تار و پود در پارچه های تاری-پودی به روش های مختلفی انجام شده که آن را طرح بافت می نامند
تجعد نسبت طول نخ مصرفی به طول پارچه ای بوده که نخ می پیماید.
منسوجات بی بافت چیست؟
اصطلاح منسوجات بی بافت اغلب در اکثر زبان ها در مقابل واژه پارچه های بافته شده به عنوان یک مرجع به کار گرفته
می شود این منسوجات در محصولاتی نظیر اقلام بهداشتی،جداکننده های باتری،فیلترها و ژئوتکستایل ها کاربرد دارند
تاریخچه تولید منسوجات بی بافت برای اولین بار به سال های 1940-1930 برمی گردد اما شروع این صنعت از نیمه های
دهه 60 در اروپا آغاز شد از آن پس تولید منسوجات بی بافت به سرعت گسترش یافت و کاربرد چنین محصولاتی بسیاری
از جنبه های صنعتی و حتی زندگی شخصی را در برگرفت.
لایه یا شبکه ای از الیاف منظم یا غیر منظم آرایش یافته که به وسیله ایجاد اصطکاک و یا اتصال یا پیوستگی به وجود
می آیند این تعریف شامل لایه های کاغذی و محصولات بافته شده به طریق تاری-پودی،پودی و تاری،اتصال دوختی(به
وسیله نخ یا فیلامنت) و نیز کالاهای نمدی شده (که دوباره سوزن زنی شوند یا نشوند) نمی شود.پارچه های بی بافت
بدون هیچ گونه محدودیتی از الیاف ساخته می شود اما لزوما تنها از الیاف تشکیل نمی شود این گونه الیاف می تواند
حتی الیاف بسیارکوتاه به طول چند میلی متردر فرآیند wetlaid باشندو یا الیافی معمولی مورداستفاده درصنایع نساجی
قدیمی و یا فیلامنت های بسیار بلند باشند.